Az ADOM Diákmozgalom moderálásával szerveztek a pártok ifjúsági szervezetei egy kerekasztal beszélgetést. A rendezvényen az általuk elképzelt diákközpontú oktatási rendszerről beszéltek. Hét témát jártak körbe közösen, melyeket most sorra veszünk.

Lakhatás, kollégiumok, albérletek
Csúcs Zsombor a Demokratikus Lendület elnöke kifejtette, hogy a kollégiumi férőhelyek mennyire csak egy kis rétegnek nyújt lehetőséget, emiatt szükség van új kollégiumi férőhelyek kialakítására.
A fiatalok szerint az elsőbséget élvező ERASMUS+ keretin belül érkező külföldi fiatalok elveszik a férőhelyet, amit meg kell oldani. Ráadásul a kollégiumok minősége igen rossz, amin szintén javítani kell.
A Zöld Front társelnöke Horváth Heni is hozzászólt, aki szerint a lakhatás alapjog, ami mindenkinek jár. De a társadalom anyagi különbségei miatt rosszabb iskolai teljesítményt nyújtanak a szegényebb diákok, mert az idejük jelentős részében dolgozniuk kell a lakhatásért és az életük fenntartásáért.
Szakképzés helyzete Magyarországon
A Magyar Szocialista Párt Ifjúsági Tagozatának elnöke beszélt a szakképzés helyzetéről. Hangsúlyozta, hogy a szakiskola és a szakmunka már egy jóideje lenézendő dolog a társadalomban és a fiataloknál. Ezért nagy hangsúlyt kell fektetni abba, hogy visszaadják a tekintélyét a kétkezi szakmáknak.
Kitért még arra, hogy Magyarországra nagyon nagy mennyiségű külföldi munkaerő áramlik be Romániából, Ukrajnából és ázsia területéről. Szerinte ez az oka annak, hogy az ország egyes területein még mindig magas a munkanélküliség az olcsóbb külföldi munkaerő miatt. Illetve szerinte ez az oka annak, hogy a munkabérek a külföldi munkavállalók miatt vannak alacsonyan tartva. Elmondása szerint nem az a probléma, hogy külföldi munkavállalók érkeznek az országba, hanem az, hogy a kizsákmányolás módszereivel tartják alacsonyan a munkabéreket.
Már az Ipar 4.0 kihívás kellős közepén vagyunk, amivel Pusztai Patrik szerint nem kezdett semmit sem a kormány. Sok fiatal, akik kijönnek az iskolából a szakmájukkal nem tudnak elhelyezkedni, mert nem igazodik az új ipari forradalom vívmányaihoz. Tehát a piac elhalad a magyar munkavállalók mellett. És a magyar fiatal nem tud elhelyezkedni a szakterületén, hanem az alacsonyan fizető, betanított munkát adó összeszerelő üzemekbe kényszerül.
Nyelvoktatás helyzete Magyarországon
A Jobbik IT elnöke, Sipos Ferenc fejtette ki a nyelvoktatás hazai helyzetét. Szerinte az érettséginél például a történelem érettségihez hasonló súlyozással kéne számítani a szóbeli és írásbeli vizsga súlyozását.
Belemélyült abba, hogy a 13-16 évig idegen nyelvet tanult fiatal hogy-hogy nem tud letenni egy középfokú nyelvvizsgát. Szerinte egy általános iskolai alapozás után minden diák nyelvi képzést kell kapjon olyan tanárokkal, akik megfelelőbben tudják átadni a tudást. A középiskolában pedig már a közép- vagy felsőfokú nyelvvizsgára való felkészítésnél kellene tartani.
Fudan és az egyetemek alapítványi kézbe kerülése
Gyurcsik Ádám, a Minden Fiatal Magyarországa mozgalom elnöke beszélt a Fudan egyetemről, aki azt mondta, hogy nem a Fudan egyetem érkezésével van a baj alapból. Bár a mondandójában később problémaként emelte ki, hogy „migráns kommunista egyetem” jön hazánkba.
Probléma szerinte, hogy a Fudan egyetem triplán vesz el a magyaroktól: egyrészt pénzt az erre felvett állami hitellel, amiből megépül a Fudan magánegyetem, másrészt munkalehetőséget a magyaroktól, mert kínai munkavállalókkal fogják építeni, harmadrészt lakhatást a magyar fiataloktól mert a több mint 10000 kollégiumi férőhelyet nyújtó Diákváros helyére fog épülni.
Diákok túlterheltsége
Felmerül a kérdés, hogy a diákok túlterheltek-e fiatalon. A Momentum fiatalja szerint manapság nem mindegy, hogy mivel vagyunk terhelve. Mert olyannal is terhelik a mai diákokat, amivel nem kéne, ez az oka a túlterheltségnek. Sok olyannal terhelik a fiatalokat, ami lexikális tudást halmoz fel a fiataloknál. Ez szerinte felesleges, sokkal inkább az információszerzés módszeréről kellene tanulniuk a fiataloknak. Egy példával is kitért, hogy megtanulta a kovalens kötést, amit azóta már el is felejtett, de a fakenews kiszűrését, a forráskeresést már senki nem tanította meg neki.
A 9 órai iskolakezdést tudja támogatni, csökkentett óraszámmal. Hiszen szerinte a több pihenés segítségével jobban tudnak majd összpontosítani a fiatalok. A jelenlegi papíron 30-35 óraszámon jóval felül teljesítenek a mai fiatalok a különböző szakkörök, korrepetálások, sportolások és házifeladatok, otthontanulások miatt.
Ösztöndíjak, hallgatói támogatások mértéke
Az LMP fiatalja szerint az első diplomának ingyenesnek kell lennie, hogy ne az anyagi körülmények határozzák meg a lehetőséget a tehetség és tudás helyett. Nem tartják helyesnek, hogy az államilag vagy önkormányzatilag támogatott ponthatárok és az önköltséges ponthatárok között 150-200 pontos szakadék van, hiszen ez is bizonyítja, hogy szükség van a diplomás munkaerőre.
Szegregáció az oktatásban
Hasonló anyagi vagy kultúrális hátterű diákok vannak egy osztályban – mondta a Zöld Front társelnöke, utalva arra hogy így néz ki a mai magyar iskolai szegregáció. Ez már földrajzi területekben is megjelenik, hiszen az ország egyes pontján egyre szegényebbek az emberek, ezért maga a társadalom elkezd szegregálni. Gondolt arra, hogy a tehetősebb szülők akár minden nap autóval egy településsel arrébb lévő iskolákba szállítják a gyermekeiket. Mindent megtesznek, hogy egy másik iskolába tolják be a gyerekeiket, ha tőlük másmilyenebb gyerekek járnak a legközelebbi iskolákba. Ezzel pedig kialakulnak az úgymond „elit” iskolák. Ez Budapesten fekrentáltabban van jelen.